pondelok 26. augusta 2013

Malé info o štúdiu na dánskej škole

Dánsky článok som sľubovala tak dlho, že v tomto momente s radosťou preruším činnosť na svojom prvom veľkom školskom projekte (to je čo, ešte ani august neskončil a ja už zarezávam) a poviem vám niečo viac o tomto mojom šialenom nápade - vybrať sa do Dánska a začať tu študovať.
Prišla som sem pred vyše týždňom a už od pondelka som jedným z cca 200 študentov na škole TEKO v malom dánskom meste, ktorá kombinuje dva obory - design a business a je to najväčšia škola s týmto zameraním v Škandinávii (ak by ste si chceli prečítať viac informácií, kliknite SEM). Môžete si vybrať z piatich študijných oborov - fashion design, branding and marketing management, pattern design, retail design and management alebo (a to je aj môj obor) purchasing management. Študuje sa 2 roky a ak sa vám tu zapáči, môžete sa prihlásiť na BA program (bakalár), ktorý trvá ďalší rok a pol. 
Moje štúdium je rozdelené do 4 semestrov, na úvod počas prvého semestra pekne pomiešali všetky obory a tak nás rozdelili do tried, aby sme mali základné znalosti o každom obore a potom od druhého semestra už sa sústredíme len na náš zvolený obor. V treťom semestri nás čaká povinná prax, ktorú môžete mať prakticky kdekoľvek okrem toho je tu aj možnosť ísť na erasmus a pozrieť si aj nejaké iné zahraničie. Takže zatiaľ to vyzerá celkom sľubne a som zvedavá, čo všetko ma ešte čaká.
A nestratíte sa ani keď ste ako ja a máte fóbiu zo zoznamovania s novými ľuďmi - tu sa proste musíte zoznámiť či chcete alebo nie.

Pre študentov sa organizujú rôzne aktivity (napr. malé hry počas prvého dňa, barbeque minulý piatok a o dva týždne v sobotu nás čaká vec zvaná "pub crawl" - zaplatíte určenú sumu a zúčastníte sa tour de bar, kde vás čakajú hry a drinky, navyše každá trieda sa musí ukázať v kostýmoch zodpovedajúcich zvolenej téme (ja som navrhla "army unicorns", ale, bohužiaľ, to neprešlo, nechápem prečo...). V októbri nás čaká malý team building, takže šancí na spoznanie nových ľudí je až-až. 

top Mango | pants F&F | shoes H&M | bag Modcloth
Škola pomáha aj s byrokraciou nutnou pre získanie povolenia na pobyt - ale keď ho máte, všetko ide hladko. Získate svoje vlastné CPR číslo a s ním si môžete otvoriť účet v banke, zaobstarať dánske telefónne číslo alebo nájsť prácu. Bez neho - nič. 
Ďalšou výhodou, ktorú získate ak ho máte, je napríklad zdravotná starostlivosť, ktorá je zadarmo (rovnako ako školstvo, školy sú pre vás zadarmo aj ak pochádzate z EÚ, nielen z Dánska či Škandinávie). A ěste jedno plus pre Dánsko - ak ste cudzinec, máte nárok na kurz dánštiny dokonca až po dobu troch rokov. Môj kurz by sa mal začať niekedy o dva týždne, držte palce.

jedna z miestností so šijacimi strojmi na škole
Celé moje štúdium je v angličtine a všetci moji spolužiaci pochádzajú z rôznych zemí - nájde sa medzi nimi aj pár Dánov, ale v podstate sú to len tí, ktorí sa nezmestili do štúdia v dánštine - jediný rozdiel je, že jeden program je len pre Dánov a po dánksy a začína o dva týždne ako medzinárodný program, ktorý je v angličtine.
Dnes som sa celkom rozpísala, dúfam, že som vás týmto dlhým textom veľmi neutrápila. Mám pre vás aspoň foto z môjho prvého školského dňa - zadanie bolo "wear comfortable clothes" tak som sa toho držala :)

malebné dánske domčeky - väčšinou vyzerajú takto
Ak by vás čokoľvek zaujímalo, pýtajte sa, budem rada a úplne najradšej budem, ak to náhodou niekoho inšpiruje. Štúdium v zahraničí je úžasná obrovská skúsenosť v každom smere - nielen pre vašu osobnosť, ale aj pre kontakty a spoznávanie rozličných kultúr, neverili by ste, aké rôznorodé môže byť vnímanie rovnakých vecí ľudí z rôznych zemí.


12 komentárov:

  1. Ach, závidím Ti, aj ja chcem študovať v zahraničí! Bohužiaľ idem "len" do Prahy, ale tak s Erasmom počítam.
    Držím Ti palce, nech sa darí! :)
    Inak tie domy sú úžasné ♥

    Adushka travels

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj tam bude určite super, najdôležitejšie je, aby si študovala niečo, čo ťa baví :) A Erasmus určite treba využiť! Ďakujem, aj ja držím palce ;)

      Odstrániť
  2. Ja ťa tak obdivujem Baši! Tá škola môže byť podľa oborov fakt zaujímavá,držím ti palce,rovnako aj s kurzom dánštiny,tento jazyk mi nie je vôbec známy.Domčeky tam majú krásne,podľa mňa je všade krajšie ako na Slovensku,aj keď by som to si nemala hovoriť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja si to často myslím Lizzynka, ale nikomu to nepovieme :D ďakujem. Ale zatiaľ nemáš poriadne za čo, zatiaľ som sa iba presťahovala a zvykám si, ale si zlatá :-*

      Odstrániť
  3. Úžasné. Pozerám, že som tu dlho nepáchla keď mi niečo také uniklo. Snáď mi to prepáčiš. Inak je to naprosto úžasné, príde mi, že v zahraničí majú oveľa väčší výber oborov ako u nás. A teraz si ma strašne namotivovala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prepáčim všetko, samozrejme :)) juu to som rada, keby si sa chcela aj hocičo popýtať, budem rada :)

      Odstrániť
  4. Uži si to tam, vyzerá to super! :) a držím palce nech sa s dánčinou skamarátite.
    http://fashionbynitaxxx.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, začínam v utorok tak snáď nám to pôjde :))

      Odstrániť
  5. Drahá Baš,ty si neskutočná! Máš môj nesmierny obdiv! A hoci vravíš,že si ešte nič nedokázala,už tým,že si tam,si pre mňa obdivuhodná. Vždy som nejak (pod)vedome tušila,že máš veľký potenciál!Verím,že nielen pre mňa si a budeš veľkou inšpiráciou a motiváciu!

    Ok,konec výlevov,pravda je taká,že sa s tebou kamarátim z čisto zištných dôvodov,a ked budeš slávna a bohatá,spomenieš si na malého berníška :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juu Berny, ty si miláčik, ani nevieš, ako ma tvoje slová potešili, wow, naozaj si to cením :)
      Jasné že spomeniem :D Len ma ďalej zahrňujem lichôtkami, to je to najpodstatnejšie ! :D

      Odstrániť
  6. Bashka! Mám pocit, že v Herningu je i česká bloggerka Anička z http://www.annacrimewave.com/ a nastoupila asi na stejnou školu jako ty .) to vybízí k nějakému bloggerskému střetku, ne? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Lindička, áno áno, s Aničkou som sa už párkrát stretla (ale ja starodávna neznalá vykopávka som až po osobnom zoznámení objavila jej blog !
      Zatiaľ sa často nevídame, lebo sme v iných skupinách, ale už sme na seba asi zo dvakrát narazili na párty :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár ♡ (len z tých negatívnych som smutná :D